For den 26-årige Emilie er der meget at fejre i år. Efter flere års studier har hun endelig fået studenterhuen på, og ikke nok med det. Emilie kommer ud med et snit på hele 11,1 og beviser, at hverken en autismediagnose eller en historie med blandt andet depressioner behøver forhindre en studentereksamen. Det gælder bare om at finde den skolemodel, der passer en bedst.
For Emilie betød det, at båndet på huen blev blåt, for hun har taget sin studentereksamen på HF-enkeltfag på VUC Lyngby, hvor der var mulighed for at tage fagene som e-learning – og i det tempo hun ønskede. Og netop onlineundervisningen er ifølge Emilie selv en af grundene til, at hun kunne gennemføre studiet:
”Personligt virkede formatet ret godt til mig med mine specifikke udfordringer. Det eliminerede en del stress,” Emilie, student fra HF-enkeltfag
Emilie oplever, at den klassiske skolemodel kan være uoverskuelig for en med autisme.
”Jeg forklarer tit folk, at for mig er bare det at gå ud i det offentlige rum og for eksempel være på en skoleplads eller arbejdsplads ekstra stressende. Der er mange mennesker og meget lyd at forholde sig til og navigere i. Med HF-fag online er det fuldstændig elimineret, og jeg kan bare få lov til at sidde og kværne stoffet derhjemme.”
Brug for luft i skemaet
Emilie startede oprindeligt på en HF autismelinje, men udfordringer med angst og stress forhindrede hende i at fuldføre en fuld HF med fysisk fremmøde, og da hun havde fået det bedre, fandt hun ud af, at modellen med HF-fag enkeltvis og som e-learning var et langt bedre format for hende. For med onlineundervisning er klasselokale og kateder skiftet ud med eget hjem og computer, og en stor del af de faktorer, der normalt ville stresse Emilie, er taget ud af ligningen. Hun understreger dog, at man skal være motiveret for at tage en hel HF online:
”Jeg vil gerne understrege, at man skal have personligheden til at læse online. Det kræver, at du kan sætte dig ned og få det gjort. Men hvis du tror, du kan det, så kan jeg godt anbefale det med en autismediagnose.” Emilie, student fra HF-enkeltfag
Som Emilie fortæller, betyder det, at hun er autist på ingen måde, at hun er mindre kompetent end alle andre – faktisk langt fra, som hendes topresultat viser. Og hendes koncentration fejler heller ikke noget, men hun har brug for at kunne lægge luft ind i skemaet og selv styre tempoet:
”Det, der virker godt for mig, er, at jeg siger: Nu arbejder jeg fra kl. 15, og så sidder jeg bare og arbejder enten til jeg ikke kan mere, eller til jeg er færdig. Så det var også noget af det, der virkede for mig på enkeltfag, at man kunne vælge kun at have få fag ad gangen,” fortæller hun.
Drømmer om en fremtid i bøgernes verden
Selvom Emilies imponerende snit åbner dørene til mange uddannelser, er det ikke umiddelbart planen, at hun skal på universitetet. Derimod drømmer hun om at udfolde sine kreative evner som forfatter. Hun har allerede skrevet en fantasybog, som hun nu håber at finde tid til at redigere.
Den unge forfatterspire fortæller, at forfatterfaget passer godt til hendes temperament, og så er bogskriveri også hendes store passion:
”Jeg vil bare gerne sidde og skrive. Det er noget, der passer godt til, hvordan jeg arbejder,” siger hun, ”Det er min særlige interesse. Bogskrivning er det eneste, der har givet mig denne her følelse af: ”Hvor er det dejligt, jeg har fået udført noget!”.