Kvalitet på uddannelsen

På VUC Lyngby er kvalitet og faglighed i højsædet

– åbenhed, gennemsigtighed og en stræben efter gode resultater

System til kvalitetsudvikling

VUC Lyngby er en succes, når kursisterne opnår viden og kompetencer, som danner grundlag for videre uddannelse og adgang til arbejdsmarkedet – kort sagt et liv med flere valgmuligheder og højere livskvalitet. Det er den værdi, VUC skaber til samfundet.

Det skal et systematisk kvalitetsarbejde være med til at sikre. Kvalitetssystemet skal sætte VUC Lyngby i stand til at levere kvalificerede og reflekterede svar på bl.a., om vi gør de rigtige ting, og om vi gør dem rigtigt og nok.

Kvalitetssystemet er succesfuldt, når VUC Lyngby:

  • Dokumenterer egen praksis og resultater.
  • Kender kursister, medarbejdere og aftageres synspunkter og holdninger til uddannelsen.
  • Anvender dokumentationen i en åben og kritisk diskussion af praksis.
  • Vurderer og fastlægger udviklingsbehov og muligheder.
  • Omsætter planer og ny praksis.

Systemet i praksis

Målet er at sikre systematiske og regelmæssige selvevalueringer mindst hvert 3. år. Det betyder, at vi indsamler information og implementere procedurer, der muliggør kontinuerlige, systematiske og kritiske diskussioner om uddannelses- og undervisningsmæssige forhold i sammenhæng med institutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.

Kvalitetssystemet skal blandt andet belyse:

  • Hvordan institutionen er organiseret til at varetage det givne ansvar.
  • Sammenhængen mellem værdigrundlag og evalueringsstrategi.
  • Hvordan selvevalueringen gennemføres.
  • Hvilke processer institutionen har iværksat som led i opfølgningen.

Herudover skal kvalitetssystemet sikre en procedure for inddragelse af bl.a. kursister og medarbejdere i den løbende selvevaluering, kvalitetsudvikling og resultatvurdering.

Læs mere om vores kvalitetsudviklingssystem

Fokus på den gode studietid

Vi vil sikre en god ramme om vores kursisters studietid, og derfor har vi stort fokus på et godt studiemiljø og kursisttrivsel både i det daglige arbejde og i vores overordnede strategiske arbejde.

Hvert år gennemfører vi en trivselsundersøgelse blandt eleverne på den 2-årige HF.

Den seneste undersøgelse kan ses her

Derudover lytter vi til kursisternes ønsker i det daglige arbejde og har et aktivt og engageret kursistråd.

Kursistrådet arrangerer blandt andet sociale arrangementer og deltager med to repræsentanter i bestyrelsesmøder.

Fokus på kursisternes gennemførsel

På VUC Lyngby gør vi en stor indsats for at sikre, at så mange som muligt gennemfører en ungdomsuddannelse og også gennemfører en videregående uddannelse bagefter.

Fastholdelsesindsatsen relaterer sig samtidig til de mål, Undervisningsministeriet har meldt ud:

“Alle kursister skal blive så gode, de kan, de skal trives, og den sociale arv skal brydes.”

Fastholdelsesstrategien er dermed med til at sætte rammen for kursisternes læring og udvikling af faglige, almene, personlige og sociale kompetencer.

Læs hele VUC Lyngbys fastholdelsesstrategi her.

Fraværstal

Målsætningen for VUC Lyngby og Lyngby HF er ved målrettet arbejde med fastholdelsesstrategien i centrum at nedbringe fraværet blandt kursisterne med 10%.

Der arbejdes med strategien på forskellige steder og niveauer i organisationen: i skabelsen af et godt studiemiljø, i forbindelse med undervisningen, gennem vejledning og tutorfunktionen og på ledelsesniveau.

Fraværstal (2018):

  • Den 2-årige HF: 19,4 %
  • HF-enkeltfag: 23,8 %
  • GSK: 10,2 %
  • Det samlede gennemsnitlige fremmøde-fravær: 22,1%
  • Det samlede gennemsnitlige skriftlige fravær: 34,6%

Aktuelle studieplaner for den 2-årige HF

Nøgletal

– fuldførelse, videreuddannelse og karakterstatistikker