Af Eva Sofie Fritzbøger
Næste år vil 26 elever fra 7. og 8. klasse med særlige forudsætninger og talent blive en del af talentprogrammet på VUC Lyngby. Eleverne er udvalgt af deres lærere, og de vil deltage i projektet, der specifikt har fokus på netop deres forudsætninger og talent samt giver dem mulighed for at skabe et fællesskab med andre unge på tværs af skolerne.
Seks gange om året vil eleverne fra Gentofte Skole og Tjørnegårdsskolen tage turen til VUC Lyngby og modtage særlig tilrettelagt undervisning, der møder dem, lige der hvor de er.
”Vi kontaktede VUC Lyngby for at høre, om vi kunne lave et samarbejde omkring netop disse unge mennesker. Det gjorde vi for at tilbyde dem noget særligt, så de kan få et bedre indblik i dem selv og en større trivsel,” fortæller Peter Hartvig, skoleleder på Gentofte Skole.
(Artiklen fortsætter efter billedet)
Tjørnegårdsskolen indgår sammen med Gentofte Skole
i samarbejdet med VUC Lyngby. Foto: Tjørnegårdsskolen
Fagligt og socialt sigte
Elever med særlige forudsætninger er unge mennesker, der er højt begavede og måske har nogle anderledes vinkler og perspektiver på hverdagen end deres venner og klassekammerater. Uddannelseschef på VUC Lyngby, Trine Ellegaard Christensen, er glad for at kunne være med til at hjælpe netop denne målgruppe:
”På VUC Lyngby er vores motto: ’vi støtter, griber, udvikler og udfordrer. Hver dag.’ Og det er lige nøjagtig, hvad vi vil gøre for de her børn og unge. På VUC Lyngby vil de møde dygtige lærere, der har stor erfaring i at undervise en meget bred og forskelligartet elevgruppe,” siger hun og fortæller, at man på VUC Lyngby allerede har flere elever fra målgruppen gående.
Peter Hartvig, skoleleder på Gentofte Skole og Jakob Lykke, skoleleder på Tjørnegårdsskolen, forklarer, at der den seneste tid er kommet et særligt fokus på målgruppen både på nationalt plan og i Gentofte Kommune. Dels fordi de kan have et uudnyttet potentiale, der ikke mødes i det daglige. Men også fordi det kan udfordre deres trivsel, når de ikke føler sig set eller endda kan føle sig udenfor. Derfor skal forløbet både have et fagligt og socialt sigte.
”I det her forløb kan de møde ligesindede, som måske har samme interesser og skæve vinkler som dem – også fra andre skoler. Og så vil de også blive introduceret for undervisere, der kan møde dem på en anden måde,” siger Jakob Lykke og suppleres af Peter Hartvig:
”Jeg tænker også, at det går på to ben. Det faglige kan åbne nye døre og give nye perspektiver. Men der kommer også et fællesskab på tværs og internt på skolerne” Peter hartvig, Skoleleder på Gentofte Skole
Temabaseret undervisning
Den 1. december var forældrene til de elever, der indledningsvist skal deltage i forløbet, inviteret til fælles forældremøde på VUC Lyngby.
Første undervisningsgang bliver den 28. februar med fokus på krop og bevidsthed i fagene filosofi og idræt. Herefter vil hver undervisningsgang tage udgangspunkt i et tema og et eller flere fag.
Trine Ellegaard Christensen fortæller desuden, at samarbejdet med Gentofte Skole og Tjørnegårdsskolen ikke er VUC Lyngbys eneste nye tiltag for målgruppen. Fra august 2023 vil skolen tilbyde en 2-årig HF med fokus på humanistiske fag for unge med særlige forudsætninger.
”Vi kan se, at denne her gruppe tidligere har været overset både i mediebilledet og ude på uddannelserne. Med en HF særligt tilrettelagt for unge med høj begavelse kan vi tilbyde det forløb, der giver eleverne det bedste udgangspunkt for deres videre liv og uddannelse,” siger Trine Ellegaard Christensen.
Humanistisk HF for unge med særlige forudsætninger
Fra 2023 udbyder VUC Lyngby og Lyngby HF en 2-årig HF uddannelse med fokus på de humanistiske fag for unge med høj begavelse.