Af Gry Nybo D. Christensen
Det er blevet en tilbagevendende begivenhed, at nye elever og kursister skal med på en guidet tur med fokus på skolens grønne tiltag, når de begynder på VUC Lyngby.
”Jeg går rigtig meget op i, hvordan vi hele tiden forbedrer os i forhold til at være en grøn skole. Vi skal være et skridt foran og sørge for at indføre bæredygtige løsninger og grønne tiltag på snart sagt alle områder, hvis det står til mig”, siger Henrik Hawthorn Jensen, daglig leder af teknisk service på VUC Lyngby.
Derfor har han inviteret en førsteårs HF-klasse med på en guidet tur rundt på skolen, hvor de får syn for sagen i forhold til, hvordan skolen arbejder med at omsætte sin grønne vision i praksis. En praksis, som de er en aktiv del af og meget gerne må bidrage til på flere forskellige planer.
”Vi har forpligtet os selv og hinanden på at gøre klima og miljø til en del af vores kerneværdier, og det skal komme til udtryk både i undervisningen og skolens daglige drift,” understreger Henrik Hawthorn Jensen.
Kunne du også tænke dig at læse HF på VUC Lyngby?
Turen rundt på skolen med Henrik Hawthorn Jensen er helt bevidst lagt i forbindelse et tre dages praktik- og projektforløb for HF-klassen, hvor eleverne skal producere en kampagnefilm med fokus på bæredygtighed i hjemmet.
Et af de første stop rundt på skolen er de mange beholdere til affaldssortering, som står over alt på skolen. Selv om det kan synes indlysende for mange, at man husker at sortere plast, organisk og restaffald, så er det alligevel altid en god ide at minde hinanden om det.
”Det er en af de små ting i hverdagen, som gør en stor forskel på den lange bane, og når det først er blevet en selvfølgelig del af ens rutine, så tænker man slet ikke over det mere”, siger Henrik Hawthorn Jensen.
Vi går videre og slår et slag uden for omkring skolens varmepumpeanlæg, som forsyner stort set hele skolen med varme. Det har betydet store besparelser på energiforbruget, helt præcist 691.840 kWh, hvilket svarer til 384 menneskers årsforbrug.
”Det er en meget vigtig indsats i forhold til vores ønske om en grønnere skole,” siger Henrik Hawthorn Jensen og tilføjer, at solceller på taget også bidrager positivt til at reducere energiforbruget på VUC Lyngby.
Vejen går også forbi skolens toiletter, hvor Henrik Hawthorn fortæller, at de er vandbesparende og alle vandhaner har monteret automatisk stop. De bliver rengjort i svanemærkede produkter i lighed med alle andre faciliteter på skolen.
”Hvis I møder ind tidligt om morgenen, når der lige har været rengøring, så vil I bemærke, at der dufter lidt af frugt. Det er vores rengøringsmidler, som ikke er tilsat parfume, men har duft af banen i stedet,” siger Henrik Hawthorn Jensen.
Sandra læser HF-enkeltfag på VUC Lyngby og drømmer om at blive psykolog
Turen er ved at ende, og det sidste punkt, som Henrik henleder opmærksomheden på, er tidsstyring på al ventilation, så anlægget kun kører, når der er mennesker i huset.
”Det glæder også ganglyset, hvor der er monteret sensorer, som registrerer aktivitet og afbryder lyset, når der ikke er nogen i huset “.
Eleverne vender så småt tilbage til undervisningen og videreudviklingen af deres kampagnefilm med fokus på bæredygtighed i hjemmet, og en enkelt stopper op ved skolens beholdere til affaldssortering. Tøver et øjeblik. Og smider så plastikposen i beholderen til plast.
FAKTA: VUC Lyngbys grønne vision
“Bæredygtighed er en af VUC Lyngbys kerneværdier og skal gennemstrømme uddannelsen og skolen som helhed. Skolens daglige drift og bygninger skal i videst muligt omfang være præget af energieffektivitet og grøn energi, og ressourcespild skal mindskes. Bæredygtighed skal være et kontinuerligt tema i undervisningen, og både kursister, elever og ansatte skal inspireres til at handle klimavenligt både på og uden for skolen.”
Skolens grønne vision kommer blandt andet til udtryk på følgende måde i skolens daglige drift og undervisning:
Bæredygtighed som et undervisningstema
Bæredygtighed inddrages som et tema i undervisningen, i det omfang det giver mening. Dette kan både være i den daglige, almindelige undervisning samt i forbindelse med temauger, der går på tværs af hold og klasser.
Bæredygtig undervisning
Både lærere og elever stræber efter at selve undervisningen foregår bæredygtigt – herunder at print af materialer mindskes, når det er muligt.
Affaldssortering
VUC Lyngby har opsat skraldespande til affaldssortering, og alle elever, kursister og ansatte opfordres til altid at sortere affald rigtigt.
Moderne energiløsninger
Vi vælger klimavenlige energiløsninger såsom solceller, der mindsker energiforbruget eller bruger bæredygtig energi, når vi har mulighed for det.
Klimavenlig kantine
Den eksternt drevne kantine skal forpligtes til at vælge bæredygtige løsninger, når der er et bæredygtigt alternativ.
Transport til og fra skolen
Skolen forsøger at inspirere så mange som muligt til at tage energivenlige transportmidler (cykel eller offentlig transport) til og fra skolen.
Opbakning til grønne initiativer
VUC Lyngby bakker op om og støtter bæredygtighedsinitiativer startet af kursister, elever eller ansatte.
Kilde: vuclyngby.dk/grønskole