Læring og pædagogik på VUC Lyngby
Få indblik i vores pædagogiske profil
Hvorfor en pædagogisk profil?
Formålet med en pædagogisk profil er at beskrive hovedtrækkene i den pædagogiske praksis, der udøves på VUC Lyngby. Det betyder, at profilen skal fortælle os selv og omverdenen, hvad der gør VUC Lyngby til et særligt sted at undervise.
Den pædagogiske profil bruges til løbende forventningsafstemning og ved ansættelser, kompetenceudvikling, MUS, branding osv. Det er målet, at den pædagogiske profil er så tydelig, at den kan bruges til at evaluere undervisningspraksis.
INKLUDERENDE UNDERVISNING
I april 2025 udgav undervisere fra VUC Lyngby, Nordmakedonien og Spanien i fællesskab udgiver håndbog om inkluderende undervisning og fællesskaber på tværs af europæiske landegrænser.
Håndbogen er kulmination på et internationalt udviklingsprojekt støttet af EU-midler fra Erasmus+ IDEAS, som både har til formål at styrke europæiske fællesskaber og videndeling, samt udvikle nye og inkluderende tilgange til undervisning og læring.
LÆS PUBLIKATIONEN
Her kan du downloade og læse i publikationen om inkluderende undervisning af elever på gymnasiale uddannelser skrevet af det internationale forfatterteam.
A Practical Handbook For Inclusion of Students in High School Education
ERASMUS+
Erasmus+ er EU’s program for uddannelse, ungdom og idræt. Programmet uddelte i 2024 cirka 405 millioner kroner til institutioner og organisationer i Danmark.VUC Lyngby modtog sammen med de to samarbejdspartnere fra Nordmakedonien og Spanien i alt €30,000 i støtte fordelt ligeligt mellem de to besøg i henholdsvis Danmark og Nordmakedonien.

Undervisning
Vi støtter kursisterne/eleverne i deres læreproces ved at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning med fokus på VUC Lyngbys værdisæt: rummelighed, nysgerrighed og afklaring.
Vi skaber et trygt læringsmiljø baseret på relation til den enkelte elev/kursist, så alle kan udvikle og kvalificere deres faglige, almene, personlige og sociale kompetencer.
Sådan optræder underviseren
Vi planlægger undervisningen, så den rummer koblingen af faglighed og dannelse.
Sådan planlægger underviseren

Samarbejde
Vi samarbejder med kolleger om udvikling og gennemførelse af undervisningen.
Sådan bidrager underviseren til det faglige fællesskab
Underviseren udviser lyst, vilje og evne til at bidrage i faglige og kollegiale relationer.
Sådan evaluerer vi i fællesskab kvalificeret og kritisk
Sådan samarbejder vi i undervisningen

Organisation
Alle medarbejdere på VUC Lyngby bidrager alle aktivt til, at VUC Lyngbys opgave løses med fokus på vores strategiske mål om at skabe tilgængelig og fleksibel uddannelse til alle – uanset hvor de er i livet.
Sådan tager underviseren del i organisation og strategiske mål
Sådan er underviseren en engageret medarbejder


