Læring og pædagogik på VUC Lyngby

-Undervisning, samarbejde og organisation

 

Hvorfor en pædagogisk profil?

Formålet med en pædagogisk profil er at beskrive hovedtrækkene i den pædagogiske praksis, der udøves på VUC Lyngby. Det betyder, at profilen skal fortælle os selv og omverdenen, hvad der gør VUC Lyngby til et særligt sted at undervise.

Den pædagogiske profil bruges til løbende forventningsafstemning og ved ansættelser, kompetenceudvikling, MUS, branding osv. Det er målet, at den pædagogiske profil er så tydelig, at den kan bruges til at evaluere undervisningspraksis.

VUC Lyngbys pædagogiske profil har tre overordnede kategorier:

Undervisning – Samarbejde – Organisation

Hver af de overordnede kategorier konkretiseres i en række pædagogisk-didaktiske handlinger. Vi lægger desuden stor vægt på, at den pædagogiske profil afspejler vores værdigrundlag og tre kerneværdier:

Bæredygtighed – Empowerment – Diversitet

VUC Lyngbys værdigrundlag

INKLUDERENDE UNDERVISNING

I april 2025 udgav undervisere fra VUC Lyngby, Nordmakedonien og Spanien i fællesskab udgiver håndbog om inkluderende undervisning og fællesskaber på tværs af europæiske landegrænser.

Håndbogen er kulmination på et internationalt udviklingsprojekt støttet af EU-midler fra Erasmus+ IDEAS, som både har til formål at styrke europæiske fællesskaber og videndeling, samt udvikle nye og inkluderende tilgange til undervisning og læring.

LÆS PUBLIKATIONEN

Her kan du downloade og læse i publikationen om inkluderende undervisning af elever på gymnasiale uddannelser skrevet af det internationale forfatterteam.

A  Practical Handbook For Inclusion of Students in High School Education

ERASMUS+

Erasmus+ er EU’s program for uddannelse, ungdom og idræt. Programmet uddelte i 2024 cirka 405 millioner kroner til institutioner og organisationer i Danmark.VUC Lyngby modtog sammen med de to samarbejdspartnere fra Nordmakedonien og Spanien i alt €30,000 i støtte fordelt ligeligt mellem de to besøg i henholdsvis Danmark og Nordmakedonien.

 

Undervisning

Vi støtter kursisterne/eleverne i deres læreproces ved at planlægge, gennemføre og evaluere undervisning med fokus på bæredygtighed, empowerment og diversitet.

Vi skaber i undervisningen en relation til den enkelte kursist/elev og kursisterne/eleverne imellem for at skabe et trygt læringsmiljø og give mulighed for at opnå faglige, almene, personlige og sociale kompetencer.

Sådan optræder underviseren

Vi planlægger undervisningen, så den rummer koblingen af faglighed og dannelse.

Sådan planlægger underviseren

Samarbejde

Vi samarbejder med kolleger om udvikling og gennemførelse af undervisningen. I samarbejdet indgår fokus på bæredygtighed, empowerment og diversitet.

Sådan bidrager underviseren til det faglige fællesskab

Underviseren udviser lyst, vilje og evne til at bidrage i faglige og kollegiale relationer.

Sådan evaluerer vi i fællesskab kvalificeret og kritisk

Sådan samarbejder vi i undervisningen

 

Organisation

Vi bidrager aktivt til, at VUC Lyngbys opgave løses med vores fokus på bæredygtighed, empowerment og diversitet og forstår VUC Lyngbys opgave og vilkår som politisk styret og dynamisk uddannelsesinstitution.

Sådan tager underviseren del i organisation og strategiske mål

Sådan er underviseren en engageret medarbejder