30. oktober 2024

Internationalt udviklingsprojekt på VUC Lyngby har givet nye perspektiver på inklusion og differentiering i undervisningen

Lærere fra VUC Lyngby, Nordmakedonien og Spanien har sat hinanden i stævne på tværs af de europæiske landegrænser med fokus på en undersøgelse af inklusion og differentiering

Af Gry Nybo D. Christensen

Oplevelsen af de mange fælles berøringsflader på tværs af sprog og kultur er noget af det, som har gjort størst indtryk på lektorerne Katrine Dalsgård og Tobias Peter Johansson fra VUC Lyngby, da de tilbage i september måned var værter for internationalt besøg af lærere fra Nordmakedonien og Spanien.

”Der er flere lighedspunkter end forskelle, når man er samlet omkring et fælles projekt som dette. Man får virkelig øjnene op for både egne og de andres styrker og svagheder. Vores kolleger fra Nordmakedonien og Spanien er virkelig professionelle, hvilket jeg finder inspirerende. De var for deres del inspirerede af vores mere eksperimenterende og projektorienterede tilgang til undervisning,” fortæller Tobias Peter Johansson.

Katrine Dalsgård tilføjer, at projektet Erasmus+ IDEAS også har været med til at belyse, hvad det betyder for de enkelte lande i Europa at være en del af et europæisk fællesskab:

”Når man er med i et projekt som dette med deltagere fra tre forskellige nationer i og omkring Europa, hvoraf Danmark og Spanien er med i EU og Nordmakedonien har et stærkt ønske om at være det, så åbner der sig også nogle væsentlige og aktuelle problemstillinger i forhold til vores europæiske fællesskab og identitet. Hvem er med og hvem er ikke med? Hvem skal være med i fremtiden?” siger Katrine Dalsgård.

Omdrejningspunktet for det internationale udvekslingsprojekt mellem Danmark, Nordmakedonien og Spanien var en undersøgelse af inklusion og differentiering i et internationalt pædagogisk og didaktisk perspektiv.

Danmark førende på ordblindeområdet

Når det kommer til inklusion og differentiering i forhold til ordblindeområdet, er Danmark et af de førende lande i verden. Derfor var det også oplagt at tage de internationale gæster med på besøg hos Nationalt Videncenter for Læsning ved Københavns Professionshøjskole.

”Danmark har generelt en høj stjerne internationalt set i forhold til ordblindeundervisning. Vi er meget langt fremme i forhold til brug af hjælpemidler og software sammenlignet med andre lande,” siger Katrine Dalsgård.

På Københavns Professionsskole gav Marie Wolter Bertelsen, Faglig konsulent med særlig faglig ekspertise i ordblindhed på unge- og voksenområdet, de besøgende fra Nordmakedonien og Spanien en indføring i, hvordan man i Danmark har målrettet arbejdet med at spotte og støtte ordblinde børn og unge helt ned i førskolealderen for at kunne give dem den bedst mulige skolegang.

”Det gjorde stort indtryk på vores gæster og gav anledning til mange gode snakke om, hvordan man kan arbejde med inklusion og differentiering i forhold til for eksempel ordblindhed,” siger Tobias Peter Johansson.

Undervisning på tværs af sprog og kultur

Derudover bød programmet for de internationale gæster på såkaldt job-shadowing, hvor underviserne fra Nordmakedonien og Spanien havde lejlighed til at følge en konkret undervisningslektion i henholdsvis engelsk og matematik på VUC Lyngby. Lektionen var planlagt således, at der først var undervisning i 45 minutter ved klassens faste lærer og dernæst tog en af de internationale undervisere over og førte kursisterne igennem de resterende 45 minutters matematik og engelsk.

”Vi er rundet af forskellige traditioner inden for den måde vi underviser på, og det er spændende at opleve i praksis,” siger Katrine Dalsgård.

Som et inspirerende supplement til undersøgelsen af, hvordan man kan gå til undervisningen på forskellige måder, gæstede en kollega fra Sct. Knuds Gymnasium i Odense VUC Lyngby under det internationale besøg. Her gav Rudi Lauridsen deltagerne fra de tre skoler en workshop i konkrete øvelser og tiltag, som man kan bringe i anvendelse, når der skal skabes variation og dynamik i undervisningen.

”Det var virkelig noget, som begejstrede vores internationale gæster, som i en vis udstrækning er vant til mere traditionel undervisning, hvor læreren står ved tavlen”, siger Tobias Peter Johansson.

Publikation med hands-on øvelser til kolleger

Besøget i Danmark var projektets andet udvekslingsophold i 2024. Det første fandt sted i Nordmakedonien i maj måned, hvor danskerne og spaniere blev taget imod af deres kolleger i byen Skopje og fik en indføring i det nordmakedonske undervisningssystem.

Nu har projektets deltagere fordelt sig i fem arbejdsgrupper, som hver især arbejder på at udforme en hands-on publikation, som samler de mange gode erfaringer og tiltag i forhold til, hvordan man kan arbejde med inklusion og differentiering i undervisningen.

”Hver enkelt arbejdsgruppe bidrager med deres input til publikationen og så er det planen, at den skal videndeles med vores kolleger i Spanien og Nordmakedonien. Derudover er det også meningen, at håndbogen deles på den hjemmeside, hvor alle europæiske skoler, der er tilknyttet Erasmus+, kan få glæde af den, ” afslutter Katrine Dalsgård.

FAKTA:  

Det internationale udvekslingsprojekt mellem VUC Lyngby, gymnasiet Orce Nikolov i Nordmakedonien og gymnasiet Xesus Taboada i Galicien i Nordspanien, har til formål at undersøge inklusion og differentiering i undervisningen.

Projektet har inkluderet to udvekslingsophold. Først et besøg i Nordmakedonien i maj 2024 og dernæst i Danmark i september 2024.

Finalen på det hele bliver en publikation i form af en samling med hands-on øvelser og erfaringsbeskrivelser målrettet underviserne på de tre medvirkende uddannelsesinstitutioner.

ERASMUS+

Erasmus+ er EU’s program for uddannelse, ungdom og idræt. Programmet kan i 2024 uddele cirka 405 millioner kroner til institutioner og organisationer i Danmark til internationale mobilitetsaktiviteter og samarbejdsprojekter.

VUC Lyngby modtog sammen med de to samarbejdspartnere fra Nordmakedonien og Spanien i alt  €30,000 i støtte fordelt ligeligt mellem de to besøg i henholdsvis Danmark og Nordmakedonien.

 

 

Overrækkelse af diplomer ved rektor Inge Voller på VUC Lyngby

Overrækkelse af diplomer ved rektor Inge Voller på VUC Lyngby

Job shadowering på VUC Lyngby

Job shadowering på VUC Lyngby

Sightseeing i København

Sightseeing i København

Den obligatoriske havnerundfart

Den obligatoriske havnerundfart i København