På vinger over Europa

ons, 03/10/2018 - 09:34

Der står minus 900.000 kr. på bankkontoen, men for Oliver Kjærsgaard er gælden det hele værd, når han sidder i cockpittet på en Boeing 737 og svæver rundt over Europa. Pilotjobbet er et drømmejob, men det har også sin pris.

Oliver har arbejdet målrettet for at blive pilot, siden han var 18 år. Og i januar i år, 22 måneder efter at han startede på pilotskolen, fik han sit pilotcertifikat.

Nu arbejder han for et af de store lavprisselskaber og har fast base i Málaga. Men snart går turen videre til Storbritannien, Polen eller Tenerife, en del af jobbeskrivelsen er nemlig fleksibilitet.

En drengedrøm
Oliver har altid interesseret sig for fly. Han kan stadig huske, hvordan han som 4-årig blev inviteret ud i cockpittet på en flyver, og at han senere prøvede at være i en flysimulator. Men det var først, da han som 18-årig var i USA, at idéen om at blive pilot for alvor blev vakt.

”Jeg var i USA på et tidspunkt for at gå på High School, og her mødte jeg en dansk fyr, der havde 100 % planer om at blive pilot. Da jeg kom hjem til Danmark igen, meldte jeg mig til livgarden og tog på højskole i Helsingør. Men så kunne jeg pludselig se på Facebook, at nu var han i gang på pilotskolen, og så tænkte jeg, det er også det, jeg vil.”

”I starten var der lidt mistro fra familien, men da de så fandt ud af, ’at han gør det faktisk’, så begyndte de at støtte mig, og nu er de enorm stolte.”

Vejen til pilotuddannelsen gik bl.a. via VUC Lyngby i 2012-2013, hvor Oliver tog HF-enkeltfag. Selvom det ikke kræver en gymnasial uddannelse at blive pilot, valgte Oliver alligevel at tage en HF-eksamen, fordi han vidste, at han ville få gavn af fag som matematik og fysik.

Efter VUC Lyngby brugte han et år på at tjene penge til pilotuddannelsen, bl.a. ved at arbejde i NETTO og på en restaurant i København.

Betalte uddannelsen selv
I 2015 tog Oliver til optagelsesprøve på pilotskolen Center Air Pilot Academy i Roskilde og kom ind i første forsøg. Inden da havde han betalt 10.000 kroner for at få lavet en obligatorisk helbredsundersøgelse, som skulle afgøre, om han overhovedet kunne blive pilot.

De 10.000 kroner udgør kun en lille del af det store beløb, Oliver har brugt på at blive pilot. Uddannelsen i sig selv koster 650.000 kroner, og dertil kommer en lang række udgifter som fx etablering og vedligeholdelse af certifikater, lægeundersøgelser osv. Så samlet set har Oliver i dag en gæld på 900.000 kroner. Heldigvis har han med egne ord et godt forhold til sin bank, og så var han meget glad for sin tid på pilotskolen i Roskilde.  

Traditionen tro får Oliver kastet vand på sig, da han har fløjet sin første solotur på pilotskolen.

Første flyvning med passagerer
I dag lever Oliver pilotdrømmen fuldt ud. Hans udgangspunkt var at leve internationalt, og det er han kommet til. Fra lufthavnen i Málaga flyver han passagerer rundt i det meste af Europa.

Der er altid to piloter på en flyvning. Kaptajnen og 1. officeren, sidstnævnte er Olivers titel. Det tager flere år og mange flyvetimer, før man kan kalde sig kaptajn. På en flyvning skiftes kaptajnen og 1. officeren til at flyve, så den ene tager turen ud, og den anden turen tilbage. Og Oliver kan nemt genkalde sig den følelse, han sad med, da han første gang fløj med passagerer.

”Det var rimelig vildt første gang, da kaptajnen sagde, ’nu har du kontrollen’. Jeg har brugt 85 timer i flysimulatoren og havde prøvet alt før. Men da jeg så trykkede på knappen, og det var mig, der styrede. Det var ret ekstremt,” fortæller Oliver begejstret.  

”Noget af det fede ved jobbet og lidt af drømmen er at gå forbi, når passagerne står og venter på at boarde.”

Pilotjobbet er en livsstil
Oliver har skiftende arbejdsuger med fem arbejdsdage og fire dage fri. Arbejdsdagene er lange. Han møder ind i lufthavnen kl. 04.30 og kommer hjem om eftermiddagen, eller også møder han ind om eftermiddagen og er sent hjemme om aftenen.

Han kom i job med det samme efter at have gennemført pilotuddannelsen på normeret tid. Lige nu er der stor efterspørgsel på piloter, men det betyder ikke, at han frit kan vælge og vrage mellem, hvor han gerne vil bo og flyve fra.

Oliver i cockpittet i luften over Europa. I fremtiden drømmer han enten om at blive kaptajn med base i København eller om at komme til Asien som 1. officer og flyve de store fly.

”Vi kan ønske, hvor vi gerne vil hen, men det er ikke sikkert, at vi kommer dertil. Når jeg er færdig med at være her i Málaga, skal jeg et nyt sted hen og være et halvt års tid. Det er en af de ikke så fede sider ved jobbet, at man ikke ved, hvor man bor henne om et halvt år,” fortæller Oliver.

Han havde også kun været i Málaga i ganske kort tid, da han med kort varsel fik at vide, at nu skulle han til Frankfurt og arbejde der fra de næste 10 dage.

”I starten da jeg lige var blevet færdig, ville jeg bare ud og bo på hoteller. Men det er bare ikke helt lige så fedt, når man flere gange har prøvet at sidde alene på hotelværelset i 4-5 dage.”

Allerede på pilotskolen får eleverne at vide, at det kan være svært at harmonere jobbet med familieliv og venner, og Oliver er da også helt bevidst om, at hans valg har en pris. Heldigvis har hans hustru haft mulighed for at tage med ham til Málaga og bo, men han savner sine venner og sin lejlighed i Danmark.

”Jeg må indrømme, at jo mere jeg har været ude, jo mere attraktiv bliver København.”

 

Olivers udsigt fra sit flyvende kontor.

”Det er en livsstil, man har sagt ja til, ikke et job. Man skal virkelig kunne lide det, og man skal brænde for det.”

Og det gør Oliver i den grad. Så meget, at han på sine fridage næsten ikke kan vente med at komme tilbage på vingerne og nyde udsigten fra sit kontor højt oppe over skyerne.

Skrevet af Christine Westergaard

Foto: Privat

 

Oliver om sin tid på VUC LYNGBY

Jeg havde en fantastisk tid på VUC Lyngby. Jeg mødes stadig med mange af de kammerater, jeg mødte på skolen. Jeg havde også nogle gode lærere og et godt forhold til dem.

Jeg kunne godt lide den kulturfaglige pakke og naturfagspakken, hvor jeg følte, at jeg kunne være godt med.