Antimobbestrategi

Formål

Kursister/elever på skolen skal leve op til skolens værdier, som de fremgår af skolens værdigrundlag. Som kursist og elev på skolen skal man deltage i skolens fællesskab og opføre sig med respekt og tolerance jf. skolens studie- og ordensregler. Kursisternes/elevernes trivsel er en forudsætning for læring, og alle skal være glade for og trygge ved at være i skole.

Formålet med denne antimobbestrategi er at sikre et godt læringsmiljø og forebygge mobning, herunder digital mobning både på skolen og i fritiden. Skolen tolererer ikke mobning i nogen form. Mobning er et fælles problem, som alle på skolen har ansvar for at forebygge og reagere på. Mobning er et gruppefænomen, der opstår i dårlige klassekulturer.

Definition af mobning

Mobning er systematisk forfølgelse eller udelukkelse af en enkelt person i en sammenhæng, hvor personen er nødt til at være. En person er mobbet, når personen gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. Mobning er ikke altid en bevidst handling.

Drillerier er mere spontane og tilfældige, og formålet med drilleri er ikke udelukkelse fra fællesskabet. Konflikter er uoverensstemmelser om en bestemt sag mellem to mennesker, der begge handler. Mobning er ikke en konflikt, men et overgreb.

Mobning kan tage mange former:

  • Verbalt: fx øgenavne eller sårende bemærkninger
  • Socialt: fx kursisten/eleven bliver holdt uden for fællesskabet
  • Materielt: fx kursisten/eleven får ødelagt sine ting
  • Psykisk: fx kursisten/eleven bliver truet, tvunget til noget eller usynliggjort af holdet/klassen
  • Fysisk: fx kursisten/eleven bliver fysisk forulempet

Digital mobning kan være sværere at opdage, den er mere anonym, og rollerne kan være mere uklare.

Eksempler på digital mobning er:

  • At lægge eller dele krænkende eller diskriminerende tekst eller billeder på sociale medier
  • At udelukke bestemte personer fra sociale fora, f.eks. fra en gruppe på Facebook

Tegn på, at en kursist/elev bliver mobbet/ikke trives:

  • En kursist/elev, der bliver mobbet kan f.eks. reagere ved at blive mere stille eller mere aggressiv, ved at ”gemme sig” i klassen eller ved at få meget fravær.
  • På et hold/i en klasse, hvor der sker mobning kan det måske mærkes på stemningen, holdet/klassen bliver mere urolig og får koncentrationsbesvær.

Forebyggelse af mobning

Ledelse og alle medarbejdere:

  • Sikre kendskab til skolens studie- og ordensregler og til skolens antimobbestrategi
  • Gennemføre regelmæssige undersøgelser af undervisningsmiljøet
  • Pligt til gensidig information ved oplevelse af konkrete problemer – ikke tøve med at tage en snak med en leder, vejleder eller lærer, hvis man fornemmer noget
  • Uddannelse af ledere, vejledere og andre i konfliktløsningsteknikker

Hold, klasseteam og lærere:

  • Opmærksomhed om holdets/klassens og enkeltelevers trivsel
  • Opmærksomhed om sproget på holdet/i klassen
  • Efter behov aftale fælles spilleregler for holdet/klassen
  • Ved skolestart drøfte, hvad god klasserumskultur er, og hvordan man sikrer trivsel og undgår konflikter og mobning
  • Sætte tid af til klassesamtaler med hele holdet/klassen og til individuelle elevsamtaler om trivsel
  • Arbejde med digital dannelse og bevidsthed om digitale spor
  • Lave fællesskabsfremmende aktiviteter som ekskursioner, introforløb og studierejser
  • Inddrage ledelse og vejledere ved den mindste mistanke om mobning

Hold, klasser og enkeltelever:

  • Hold-/klassearrangementer er for alle
  • Alle siger fra over for drilleri og mobning
  • Ingen deler billeder af andre uden deres samtykke
  • Ingen deler nøgenbilleder
  • Alle opretholder en god tone, også på de sociale medier – man skriver kun noget, man også ville kunne sige ansigt til ansigt
  • Inddrag lærere, vejledere eller ledelse ved den mindste mistanke om mobning.

Handleplan

- hvad gør vi?

At mobbe er at overtræde skolens studie- og ordensregler og sanktioneres ifølge dem, se skolens hjemmeside.

Når en medarbejder får en henvendelse om en mulig mobning, skal medarbejderen straks orientere ledelsen.

Midlertidige foranstaltninger igangsættes. Det kan f.eks. være:

  • Midlertidig bortvisning af mobberen
  • Afklaring af, hvad den mobbede ønsker, der skal ske. Hvis personen vil hjem, sikres det, at der er nogen derhjemme, der kan tage imod personen
  • Orientering af holdets/klassens lærere om situationen.

Ledelse, studievejleder og lærer vil i løbet af de 10 dage i fællesskab afklare situationen og udrede hændelsesforløbet ved at tale med de involverede parter. Hvis det vurderes, at der er tale om mobning vil ledelse og vejledere udarbejde en konkret handlingsplan.

Elementer i en sådan handlingsplan kan f.eks. være:

  • Møde med holdets/klassens lærere/klasseteamet
  • Møde med mobbeofferet og evt. støttepersoner
  • Orientering af holdet/klassen om situationen
  • Snak på holdet/i klassen om, hvordan lignende episoder kan forhindres, f.eks. hvorfor ingen reagerede tidligere og om relationerne på holdet/i klassen
  • Samtale mellem leder/vejleder, mobber og mobbeoffer
  • Samtaler med en psykolog eller en mentor.

Antimobbestrategien drøftes i bestyrelsen, kursistrådet og SU. 
Gældende fra 01.08.17. Revideres senest 01.08.18.